skip to Main Content

Delfts studententeam bouwt aan het transport van de toekomst: de hyperloop

Delfts Studententeam Bouwt Aan Het Transport Van De Toekomst: De Hyperloop

Het Delft Hyperloop team was deze zomer in de Verenigde Staten voor de Hyperloop Pod Competition bij SpaceX van Elon Musk, ondernemer en rolmodel van vele bèta’s. Dit team is één van de zogenaamde dreamteams van de TU. In Delft zijn deze teams bij iedere student wel bekend om tijdens een tussenjaar al je theoretische kennis in de praktijk te brengen. Ook aan de TU Eindhoven zijn verschillende van dit soort studententeams te vinden. Nu is het echter tijd dat ook studenten uit andere studentensteden iets te weten komen over deze teams, aangezien ze erg veel doen op het gebied van duurzaamheid. De dreamteams werken op vele gebieden, van zonneauto’s tot waterstof racewagens, maar het hyperloop team werkt aan een innovatief vervoermiddel dat wel eens het alternatief voor vliegen kan worden.

Door: Rafaël Vos. Beeld: Delft Hyperloop.

Alternatief voor vliegen

Misschien heb je weleens iets meegekregen via de media, maar mocht dat niet zo zijn dan zal ik nog kort uitleggen wat een hyperloop eigenlijk is. Hyperloop is een idee van Elon Musk, de oprichter van o.a. Paypal, Tesla en SpaceX (mocht je niet weten wie hij is, laat dat dan vooral niet blijken aan al je technische vrienden, want die zullen je onbegrijpelijk aanstaren). Je kan de hyperloop zien als een soort trein in een vacuümbuis. Omdat de buis onder vacuüm is, is er geen luchtweerstand en kan je in theorie hele hoge snelheden bereiken, tot wel 1000 km/h. Dit is vergelijkbaar met of zelfs sneller dan een passagiersvliegtuig. Zo zou je dus in een halfuurtje van Amsterdam naar Parijs kunnen reizen, of zoals in het originele idee van Musk van LA naar San Francisco in dezelfde tijd.

Op deze manier zou hyperloop een milieuvriendelijker alternatief worden voor het vliegtuig. Je hebt namelijk geen brandstof nodig om honderden tonnen aan gewicht de lucht in te krijgen en te houden zoals bij een vliegtuig. Qua energiegebruik lijkt het een beetje op een trein, aangezien beide elektrisch kunnen worden aangedreven. Bij treinen gaat echter veel van de energie verloren door de luchtweerstand, wat niet het geval is bij de hyperloop. Wel is het zo dat bij de laatste energie nodig is om het hele systeem onder vacuüm te houden. 

In de toekomst zou het dus zomaar kunnen dat deze nieuwe vorm van vervoer een integraal onderdeel is van ons totale transportsysteem.

Een voordeel ten opzichte van de trein is dat de hyperloop veel sneller is, waardoor het een aantrekkelijker alternatief is voor vliegtuigen. Waar elektrische auto’s vooral interessant zijn voor relatief korte stukken, zal de hyperloop vooral voor langere afstanden worden gebruikt. In dat opzicht zijn deze twee vervoersmiddelen complementair. In de toekomst zou het dus zomaar kunnen dat deze nieuwe vorm van vervoer een integraal onderdeel is van ons totale transportsysteem.

© Delft Hyperloop

Hyperloop Pod Competition

Ik zeg bewust in de toekomst, want het is nog niet zover. De Hyperloop Pod Competition is een initiatief van Musk om de ontwikkelingen op het gebied van de hyperloop te versnellen. Verschillende teams van studenten en niet-studenten doen mee en bouwen een prototype om de technische haalbaarheid van dit concept aan te tonen. Dit jaar moet het team uit Delft het onder andere opnemen tegen teams van MIT, TU Munich en ETH Zurich. De teams bouwen een zogenaamde ‘pod’, dit is als het ware de ‘treincoupé’ die gebruikt wordt om door de vacuümbuizen te reizen. Met deze pod racen de teams door een buis van 1,2 kilometer en het team dat dit het snelste doet, wint de competitie. In 2017 werd de eerste editie van deze wedstrijd gewonnen door Delft Hyperloop en vorig jaar werd het team uit München eerste met een snelheid van maar liefst 467 km/h. 

Intussen zijn er ook verschillende bedrijven actief op het gebied van de hyperloop, zoals Hyperloop One van Virgin, the Boring Company van Musk en Hardt, dat is voortgekomen uit Delft Hyperloop. Naast deze bedrijven, doen de 39 studenten van het laatstgenoemde dreamteam ontzettend veel werk en onderzoek om deze toekomstige manier van reizen mogelijk te maken. Naast het meedoen aan de Pod Competition doen ze namelijk onderzoek naar een toekomstvisie van de hyperloop op een langere termijn. In 2019 heeft het Delftse team helaas niet mogen winnen, maar er staat alweer een nieuw team te trappelen om in 2020 wel op de hoogste trede van het podium te eindigen. 

Bronnen

https://delfthyperloop.nl/

https://www.spacex.com/

Rafaël Vos

Rafaël is bezig met zijn master Chemistry aan de Universiteit Leiden. Hier volgt hij de richting ‘Energy & Sustainability´ omdat hij gelooft dat scheikunde een cruciale rol speelt in het verduurzamen van onze wereld. Binnen de chemie heeft hij zich gespecialiseerd in (elektro)katalyse. Via de Duurzame Student hoopt hij ook andere studenten mee te geven wat voor een rol de natuurwetenschappen, en scheikunde in het bijzonder, spelen in een duurzame wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top