skip to Main Content

Online winkelen: makkelijk, maar ook duurzaam?

Online Winkelen: Makkelijk, Maar Ook Duurzaam?

Het is december. De tijd van familiediners, kerstbomen en cadeautjes! Na je werk of studie nog naar de winkel gaan om kerstinkopen te doen klinkt niet erg aanlokkelijk. Gelukkig kan je thuis vanaf de bank alles bestellen wat je maar wilt. Van kinderspeelgoed tot dakpannen, niets is te gek. Je kan er zelfs voor kiezen om het de volgende dag al bij je thuis te laten bezorgen. Online winkelen is snel en makkelijk, maar hoe duurzaam is het eigenlijk?

Door: Flora den Bieman

Tegenwoordig bestellen mensen van alles online. Volgens het CBS kochten Nederlanders in het derde kwartaal van 2018 maar liefst voor 406 miljoen euro aan spullen bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. In totaal werden er 504 miljoen pakketten vervoerd in Nederland. Dit is zeventien procent meer dan het jaar daarvoor. Daarbij is het aantal webshops in tien jaar tijd flink gegroeid. 5000 webwinkels werden 32000 webwinkels. 

Online versus fysieke winkel

Veel mensen zijn erg positief over online bestellen. Het is natuurlijk heel makkelijk om iets vanaf de bank te kopen en het de volgende dag te laten bezorgen. Bovendien zou het goed zijn voor het milieu. Door het online bestellen van spullen zouden er minder fysieke panden nodig zijn waar deze goederen verkocht worden. Dit zou water, licht en gas schelen en dus beter zijn voor het milieu. 

Maar uit het onderzoek The Last Mile, uitgevoerd door Ernst & Young en thuiswinkel.org, blijkt dat één pakket al voor een CO2-uitstoot van 260 tot 530 gram zorgt. Wanneer je dit omrekent naar het aantal pakketten per jaar kom je uit op 50 tot 100 miljoen kilo aan CO2-uitstoot. Dit is hetzelfde als het elektriciteitsverbruik van 3300 tot 6500 huishoudens, wat een milieuschade van 6,3 tot 8,6 miljoen euro per jaar bedraagt.

Toch beweert het rapport dat online shoppen beter is voor het milieu dan zelf naar de winkel gaan. Volgens The Last Mile heeft het bestellen van je pakketje een lagere milieu-impact dan normaal winkelen. 

Vervoer

Hierbij gaan ze ervan uit dat de consument voor een boodschap in een fysieke winkel regelmatig de auto pakt, wat sterk bijdraagt aan de milieu-impact. Bezorging aan huis door een pakketbezorger is, volgens het rapport, in dat geval efficiënter en kan dubbel zoveel verschil maken. Het laten thuis bezorgen van pakketjes lijkt dus beter te zijn voor het milieu dan zelf naar de winkel rijden.

Toch roept dit onderzoek veel vragen op. Het rapport gaat ervan uit dat je met de auto maar één boodschap per keer doet. Wanneer je meerdere boodschappen doet en maar één rit met de auto maakt is dat alsnog milieuvriendelijker dan één pakketje thuis laten bezorgen. Daarbij komen spullen die je online koopt vaak van ver. Dit brengt extra vervoer met zich mee en is dus schadelijker voor het milieu. Ook wordt 40 procent van alle bezorgde pakketjes teruggestuurd, dit zorgt voor extra ritten met de bestelbus en is dus helemaal niet goed voor het milieu. Er zijn dus wel wat kanttekeningen bij het rapport te zetten.

Spoedlevering

Gewoon naar de winkel fietsen is nog steeds de beste optie. Toch blijft online winkelen voor sommigen de enige manier voor het kopen van bijvoorbeeld kerstcadeautjes naast hun drukke werk- of studie schema. Als er echt geen andere oplossing is zijn er verschillende dingen waar je rekening mee kan houden om zo toch het milieu te sparen. Het is bijvoorbeeld beter om geen gebruik te maken van de spoedlevering. Het komt vaak voor dat de busjes die hiervoor gebruikt worden half leeg zijn. Beter is een volle bus, dat scheelt weer in het aantal ritten.

Zorg er ook voor dat je thuis bent wanneer je pakket wordt geleverd, dan hoeven ze geen tweede keer terug te komen met de bestelbus. Een andere oplossing is om je pakketten naar een ophaalpunt laten verzenden. Het pakket kan je dan vervolgens lopend of met de fiets ophalen. Ook dit scheelt kilometers met de bus. Wees je bewust van wat je koopt, terugsturen is een extra rit met de bestelbus en heb je al die spullen echt nodig?

Online shoppen is heel gemakkelijk en tot nu blijkt het niet al te schadelijk te zijn voor het milieu, als je het maar handig aanpakt. Er zijn verschillende manieren om je pakket zo duurzaam mogelijk te laten vervoeren. Maar als het even kan is het toch echt beter om zelf naar de winkel te fietsen om de laatste kerstcadeaus te scoren. Of, nog beter, geef dit jaar eens geen spullen, maar een leuke activiteit of niks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top