skip to Main Content

De Atlantische oversteek; Een onvergetelijke ervaring

De Atlantische Oversteek; Een Onvergetelijke Ervaring

Prachtige sterrenhemels, zonsondergangen, de wind in je haren, dolfijnen en walvissen spotten, en wekenlang alleen maar zee als uitzicht. Iets wat bij veel mensen op hun bucketlist staat, en zeker ook op die van mij stond; de Atlantische oversteek.  Afgelopen kerstvakantie kreeg ik de kans om aan boord te gaan van  van zeilschip Eendracht. Een onvergetelijke ervaring!  Ik stapte aan boord in Sal, Kaapverdië en onze eindbestemming was Martinique. Een tocht van meer dan 2 weken, zonder bereik, volledig overgegeven aan de krachten van de natuur: zon, zee en wind.Op deze manier van duurzaam reizen hebben we in totaal bijna 2500 zeemijl (4600km) afgelegd. In deze blog vertel ik over mijn ervaringen op deze bijzondere reis.

Het zeilen

Zeilen is een duurzame manier van reizen; puur op de kracht van de wind legden we vrijwel de gehele afstand af tussen Kaapverdië en Martinique. Het zeilschip is een zogenaamd tall ship, heeft 3 masten en is 60 meter lang. De gehele tocht konden we profiteren van de Noordoostpassaat die heerst op de Atlantische oceaan. De weersomstandigheden waren erg gunstig, en we hebben gedurende de (gehele) reis veel wind en zon gehad.

In totaal zijn we 4 keer overstag gegaan (het schip door de wind heen laten draaien) en voeren we de gehele reis een koers van ruime wind. Dit betekent dat de wind schuin van achter komt. Omdat de wind erg constant was konden we het overstag gaan al lang van te voren plannen en hadden we een goed beeld van hoe de route eruit zou komen te zien. In totaal deden we er 15 dagen over, een recordtijd voor een schip als de Eendracht; een Atlantische oversteek alleen op de zeilen.

.
Verschillende zeilhandelingen tijdens de wacht: zeilen strijken, sturen (en dieren spotten)

Een keer voeren we door een storm, maar die zagen we gelukkig van te voren al aankomen. De storm zelf was best heftig, het water sloeg over het dek en we gingen enorm op en neer. Toch bleef het heel veilig aan boord en is het achteraf natuurlijk een heel bijzondere belevenis. Zelf hou ik erg van zeilen, maar ik was gewend om het op kleine bootjes te doen. Op een tall ship zeilen is een compleet nieuwe ervaring. Er waren ook mensen die nog nooit eerder hadden gezeild. Alles werd ons goed uitgelegd en vanaf het begin af aan mochten we zelf al aan het roer staan. Het is best uniek om in je eentje (wel met toezicht van een stuurman) zo’n groot schip te mogen besturen.

Wachtsysteem

Aan boord leef je op een andere manier dan thuis. Er is een wachtsysteem van 4 uur op, 8 uur af. Dit betekent dat je 4 uur wacht loopt en dus verantwoordelijk bent voor niet alleen het zeilen, maar ook voor andere taken die nodig zijn om het schip te laten varen, en daarna 8 uur vrij bent. De wachten veranderden om de paar dagen en gingen 24 uur per dag door. Samen met 6 anderen was ik ingedeeld in de Rode wacht, onder leiding van een kwartiermeester. Er waren ook nog een Witte en een Blauwe wacht. Wij kregen als eerste de wacht van 8 tot 12; een fijne wacht om mee te beginnen om zo je natuurlijke ritme nog een beetje te behouden.

Tussen je wachten slaap je veel; het is namelijk best vermoeiend om constant je evenwicht te bewaren en altijd actief bezig te zijn. Toch is er tussendoor ook genoeg tijd om te ontspannen en te genieten van het lekkere weer. Er was ook nog een wacht 4 tot 8. Dit was mijn favoriete wacht, met name door de prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen. Tot slot was er de ‘hondenwacht’ van 12 tot 4.

.

Deze dienst is erg vermoeiend maar bood ook de meest bijzondere sterrenhemels. Tijdens de wacht zijn er verschillende taken. De belangrijkste taak is het besturen van het schip; elk half uur wissel je af wie er aan het roer staat. Verder moeten er soms zeilhandelingen worden uitgevoerd. Nu stonden bij ons de zeilen vaak dagen op dezelfde koers dus viel dit erg mee, maar we stonden altijd klaar om dit te doen. Ook moet er tijdens het eten bediend worden. Doordat het schip altijd schommelt kunnen mensen niet goed met eten en drinken lopen. Daarom wordt ervan je verwacht dat als jij wacht loopt je de andere mensen die op dat moment eten bedient.

Verder zijn er af en toe wat schoonmaakwerkzaamheden en moeten er dekrondjes worden gelopen (checken of alle lijnen goed vastzitten). ‘s Nachts zijn er 2 extra taken: tosti’s bakken en een brand en lek rondje lopen (alle binnenruimtes controleren op vuur/rook/lekkage). Het grootste gedeelte van de wacht zit je met zijn allen op de stuurbrug en is het vaak erg gezellig. In de nachtwachten vermaakte iedere groep zich op zijn eigen manier. Zo deden wij veel raadsels, black stories en vertelden verhalen aan elkaar. Een andere groep schreef gedichten en liedjes. Het is leuk om te zien hoe mensen de tijd doorkomen in zo’n nacht en hoeveel creativiteit er ontstaat op zo’n reis. 

Medereizigers

Ik begon deze reis in mijn eentje en dat vond ik best spannend. Er is geen contact met de buitenwereld mogelijk, omdat er geen bereik is. Ik vond dit in het begin best wel een vervelend idee, maar het zorgt ook voor bijzondere vriendschappen; je bent echt op elkaar aangewezen en leert elkaar dus snel en goed kennen. De (Nederlandse) bemanning zorgt voor een goede sfeer aan boord; alle mensen van verschillende leeftijden kunnen goed met elkaar. 

We sliepen in kamers onderin het schip, die ook wel hutten worden genoemd. Er zijn 2 en 4 persoons hutten en deze waren behoorlijk ruim. Als de boot niet zo enorm zou schommelen, zou je nauwelijks doorhebben dat je op een boot zou zitten. Tegen het schommelen waren er speciale plankjes die je tegen je bed aan kon zetten zodat je er niet uitrolt.

Verbinding met de natuur

Wat erg bijzonder is, is hoe je in contact staat met de natuur tijdens het zeilen. Je bent afhankelijk van de wind, je bent omringd door alleen maar water, en je accepteert het weer dat je hebt op dat moment. Gelukkig hadden wij voornamelijk zon, maar de regen kan je alleen maar accepteren. Het was geen koude regen, dus al snel konden we accepteren dat we nat regenen, dat was geen enkel probleem meer. 

Ook zagen we meerdere keren bijzondere dieren. Zo hebben we 2 keer dolfijnen gezien die een stuk met ons mee zwommen. Ook is er een keer een hele dag een walvis met ons mee gezwommen, dat was heel erg bijzonder. Rond 9 uur werd hij voor het eerst gespot en om 3 uur ‘s middags waren er nog steeds mensen die hem af en toe boven het water uit zagen komen. Uit de boeken die we aan boord hadden zijn we erachter gekomen dat het een dwergvinvis was. Verder hebben we veel vliegende vissen gezien, die per ongeluk bij ons aan boord waren gevlogen. Helaas waren ze tegen de tijd dat wij ze vonden, vaak al overleden.
In de nacht zagen we prachtige (vallende) sterren. Doordat er helemaal geen lichtvervuiling is en de lucht erg schoon is op de Atlantische oceaan, zagen we de meest heldere sterrenhemel. Doordat wij een grote afstand over de aarde aflegden veranderden de stand van de sterren vaak en zagen we ook vaak nieuwe sterrenbeelden. Onze kapitein leerde ons van alles over de sterrenbeelden dus dat maakte het extra leuk om sterren te kijken.

Zonsondergangen, dolfijnen spotten en vliegende vissen

Duurzame uitdagingen

Zeilen is een duurzame manier van reizen, maar toch zijn er meerdere uitdagingen wat betreft duurzaamheid aan boord. Tijdens zo’n lange reis is er bijvoorbeeld veel afval. Afval scheiden is dus super belangrijk en het moet zo klein mogelijk worden bewaard. Organisch afval mag vanaf 12 zeemijl (22 km) van de kust overboord worden gegooid, maar wordt alleen gedaan als het niet anders kan. Een andere uitdaging is het gebruik van drinkwater aan boord.

De Eendracht maakt gebruik van een watermaker. Deze machine zet zout water om in drinkwater. Zo hoeven er niet enorme hoeveelheden water mee aan boord te worden genomen, wat het schip weer minder zwaar maakt. Het water wordt gebruikt voor drinken, maar ook voor douchen. Deze machine is heel belangrijk voor het schip: met meer dan 30 mensen aan boord wordt er veel water gebruikt. Dat zout water in zoet water kan worden omgezet, is dus een hele belangrijke uitvinding voor schepen. De Eendracht is steeds meer bezig met duurzaamheid. Zo proberen ze zo min mogelijk fossiele brandstoffen te verbruiken en zijn ze bezig met een duurzame oplossing voor de energievoorziening op het schip. 

Mijn ervaring

Ik vond het een enorm bijzondere ervaring om de Atlantische oceaan over te zeilen. Ik deed het in de kerstvakantie, dus het was heerlijk om aan de Nederlandse kou te ontsnappen. Het is bijzonder om zo verbonden te zijn met de natuur, dat is een gevoel dat ik niet snel meer ga vergeten. Je hebt alle tijd om na te denken en het constant omringd zijn door zee is erg rustgevend.

Ook is het interessant om met allerlei mensen van verschillende leeftijden en achtergronden te zitten, omdat je iedereen snel en goed leert kennen. Het idee om weken alleen maar water om je heen te zien klinkt misschien een beetje beangstigend, maar is eigenlijk heel bijzonder. Je voelt je enorm klein; een schip van 60 meter stelt op zo’n grote oceaan niks meer voor. Tegelijkertijd voel je je ook sterk: het feit dat we met z’n allen naar de overkant zeilen, zelf het schip besturen, en weten dat het veilig is, voelt uniek.

Het geeft rust, zeker zonder mobiel bereik, al had ik hier zelf wel soms moeite mee. Tijdens Kerst voelt het raar om zo ver weg te zijn van mijn vrienden en familie en hen ook niet te kunnen bereiken. Echter was dit absoluut mijn meest bijzondere kerst, want wie kan nu zeggen kerst midden op de Atlantische oceaan te hebben gevierd? Het was het dus zeker waard en deze reis is er één om nooit meer te vergeten!

Nieuwsgierig?

Stichting Zeilschip Eendracht is een non-profit organisatie die verschillende zeilreizen en dagtochten organiseert met voornamelijk vrijwillige bemanning. In de winter varen ze veelal naar de zon en in de zomer varen ze vanuit Nederland diverse zeilreizen en dagtochten. 

Daarnaast varen ze met o.a.. bedrijven en goede doelen en doen ze mee aan de Tall Ship Races, een speciale jongerenreis met tallships van over de hele wereld.

Wil jij zelf een keer meevaren op dit bijzondere zeilschip? Kijk op de website www.eendracht.nl en als jij een reis gaat boeken, doe dit dan met de code: ‘sannah-eendracht’, dan zorg ik voor een leuke verrassing bij jouw boeking!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top