skip to Main Content
In The Spotlight: GreenSeat!

In The Spotlight: GreenSeat!

In deze reeks willen we drie keer een bedrijf in het zonnetje zetten, omdat we hun doelen delen. Deze keer ‘GreenSeat’: een bedrijf dat helpt de schadelijke kant van je vlieggedrag te compenseren. Want we stoppen niet zomaar met vliegen, maar zijn misschien wel bereid om er iets moois tegenover te zetten. GreenSeat maakt dat makkelijk voor je.

Door: Jos Hummelen

Je hebt €50 en je moet kiezen: een retourtje Maastricht-Groningen met de trein of een retourtje Schiphol-Milan met het vliegtuig. Daar hoef je niet lang over na te denken. We vliegen dan ook steeds vaker en vooral steeds goedkoper. In Nederland is het aantal budgetvliegers sinds 2010 zelfs verdubbeld en dat is geen uitzondering. Zo gaat het voorlopig wel even door, wereldwijd. Maar de luchtvaart is wel de meest milieubelastende vorm van transport. Per jaar stoten vliegtuigen zo’n 800 miljoen CO2 en andere schadelijke stoffen uit. Dat is 2% van de totale menselijke uitstoot en dat gaat dus in de nabije toekomst veel meer worden.

 

Berekenen je schade en investeer

Er zijn tools waarmee je jouw CO2-uitstoot kan berekenen, voor bijvoorbeeld het huis waarin je woont, maar ook voor je vliegreis. Die hoeveelheid kun je zelf teniet doen door via de website van GreenSeat milieuprojecten te steunen die jouw uitstoot compenseren (klik op de link voor een filmpje). Denk bijvoorbeeld aan bomen sparen in Cambodja, biogas-installaties bouwen in Tanzania, windmolens in India, efficiënte cooking-stoves in Oeganda en ga zo maar door.

 

GreenSeat heeft projecten geselecteerd zodat jij jouw vliegstoel verandert in een ‘groene zetel’. Dit zijn projecten in ontwikkelingslanden, omdat in ontwikkelingslanden met de minste inspanning tegen de laagste prijs de meeste winst valt te boeken. Daarnaast heeft men in arme landen vaak de meeste last van de klimaatverandering en de minste middelen om hier iets tegen te doen.

 

Hoe boek ik een groene stoel?

Door bij het boeken te kiezen voor de mogelijkheid GreenSeat CO2-compensatie. Dat is mogelijk bij deze reisorganisaties. Je kunt trouwens ook achteraf via GreenSeat je compensatie doneren. Je compenseert de CO2-uitstoot van jouw reis en geeft huishoudens in ontwikkelingslanden toegang tot duurzame energie. Een win voor het klimaat en een win voor de lokale bevolking.

 

Met GreenSeat CO2-compensatie betaal jij voor je uitstoot en investeer je in duurzame projecten, die elders in de wereld de CO2-uitstoot verminderen. Maar wat betekent 1 ton CO2 voor de projecten?

Met 1 ton CO2-compensatie investeer jij in:

  • een windmolen in India, die 2 uur en 30 minuten draait om huishoudens te voorzien van duurzame energie.
  • een efficiënte houtskooloven in Oeganda, waar men meer dan 8 maanden lang op kan koken
  • en je bespaart 50 bomen in Cambodja, door te investeren in een biogasinstallatie.

 

Deze zomer vloog ik naar Ethiopië. Omdat ik via Tix boekte, kon ik gemakkelijk compenseren. Niet lang na mijn boeking kreeg ik dit vrolijke berichtje in mijn mailbox:

 

Bedankt voor het boeken van een GreenSeat! Wij hopen dat u een fijne reis hebt gehad. U ontvangt deze mail omdat u tijdens de boeking van uw reis bij tix.g1, een GreenSeat heeft geboekt. Door de 1.1 ton CO2 van uw reis te compenseren gaat u klimaatverandering tegen en heeft u 1.1 huishoudens in ontwikkelingslanden toegang gegeven tot duurzame energie. Bijgesloten vindt u het certificaat als bewijs van de compensatie via GreenSeat.”


Dat is lekker: én zonder schuldgevoel vliegen én ook nog eens flink aan mijn CV gewerkt. 😉

 

Lees hier ook deel één van In The Spotlight over het platform Klooker!

Jos Hummelen

Jos (30) studeerde interdisciplinaire sociale wetenschappen (ASW) en geografie in Utrecht. Woonachtig in Amsterdam geeft Jos aardrijkskunde, maar is nog verbonden met de studentenscéne. Studeren zelf is ook niet klaar. Zo volgt Jos masterclasses bij Verspers en online bij de Harvard University. “In Amsterdam bedachten ze het honderd jaar geleden al: groen is goed voor mensen.” Jos geniet er elke dag van dat dit nog steeds te merken is in onze hoofdstad. Naast passie voor mooie en groene steden en de innovatie die daar plaatsvindt, schrijft Jos opvallend veel over Afrika. Waarom? “Omdat het wel wat meer aandacht verdiend.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top