skip to Main Content

“Dan stuur ik het toch gewoon terug?” Dit gebeurt er met jouw retourzendingen

“Dan Stuur Ik Het Toch Gewoon Terug?” Dit Gebeurt Er Met Jouw Retourzendingen

Het online winkelen is voor ons een “een moment van rust” geworden. Even met je mobiel of laptop op de bank en voor je het weet zitten er weer een aantal nieuwe items in je winkelwagentje. Aangezien ik als student niet eindeloos geld kan uitgeven, ben ik vaak gedwongen alles weer te verwijderen. Dat is daarentegen zeker niet bij iedereen het geval en voor je het weet staat de volgende dag een bezorger voor de deur die je nieuwe buit komt aanleveren. En wat als het dan toch niet goed is? Sturen we het gewoon lekker terug, daar weten ze in het distributiecentrum vast wel raad mee. Zo gaat dat nu eenmaal, hartstikke normaal toch? Helaas is dat misschien voor ons zo, maar voor andere partijen binnen de keten is dat zeker niet het geval. In “Op volle retouren” legt VPRO Tegenlicht ons haarfijn uit hoe onze online koopgekte zorgt voor een overbelast systeem in distributiecentra en bij de pakketbezorging en hoe het leidt tot eindeloze bergen aan geretourneerde producten. Iets waarvan ook online winkels vaak niet meer weten wat ze ermee moeten.

Door: Tesse Donkers

Groeiende bergen

De afgelopen jaren is het online winkelen alleen maar toegenomen.  Tegenlicht laat weten dat in 2019 meer dan 250 miljoen pakketten werden verstuurd. Hiervan werd zeker 13 procent  weer teruggestuurd. Door de coronacrisis is het aantal online aankopen nog eens extra toegenomen.  En die toename zorgt natuurlijk ook weer voor meer retourzendingen. Veel grote online webwinkels weten zich er geen raad meer mee. Het probleem is namelijk dat wanneer een verpakking geopend of beschadigd is, het pakket al niet meer doorverkocht kan worden. Al die pakketten stapelen zich op en bedrijven hebben geen tijd om uit te zoeken wat er het beste mee gedaan kan worden. Daarnaast is het voor bedrijven vaak duur om producten weer geschikt te maken om te verkopen. Vandaar dat ze het maar gewoon versnipperen, verbranden of weggooien. Andere bedrijven laten de producten juist expres vernietigen om ervoor te zorgen dat hun producten ‘’speciaal’’ blijven. Dit betekent dat ze niet willen dat producten voor heel weinig geld worden verkocht op de markt. Vernietigen is dan in hun situatie de beste optie. Maar de vraag is: als je als bedrijf met zoveel gemak een product kan vernietigen, hoe speciaal is het dan echt?

Verslavend

Over speciaal gesproken, hoe speciaal is het voor ons als consument om er weer tien jurkjes bij te kopen? Of laat ik het anders noemen: verzamelen. De vraag is natuurlijk: wie houdt deze eindeloze cirkel van massaconsumptie in gang? Is het de schuld van de consument of juist van de bedrijven? Aan de ene kant is het de consument die continu vraagt naar nieuwe spullen en bedrijven spelen daar natuurlijk graag op in. Aan de andere kant maken bedrijven het ons als consument te makkelijk om iets op internet te bestellen. Denk aan gratis bezorgen, volgende dag in huis en als het niet bevalt mag het ook nog eens kosteloos terug. Gelukkig biedt de documentaire ons een goed alternatief en denken we langer na voordat we iets zomaar online kopen of retourneren. 

Tweede kansen

Een van deze alternatieven komt vanuit de kledingindustrie zelf. Inventieve ondernemers proberen de strijd aan te gaan tegen de afvalberg door het inkopen van geretourneerde producten. En dat is maar goed ook, want veel van deze producten zijn nog prima bruikbaar. Het feit dat de doos kapot is betekent nog niet dat het product onbruikbaar is en daarom maar gewoon weg gegooid kan worden. Verder verkoopt www.2dekansje.com ook producten die door grotere bedrijven zijn afgedankt en zo proberen ze deze items binnen Nederland een tweede kans te geven. Helaas is zelfs dit niet altijd mogelijk, maar gelukkig zijn er dan nog de verkopers die handelen met het buitenland. Veel producten gaan vooral naar Oost-Europa en delen van Afrika. Op deze manier krijgen spullen van hoogwaardige kwaliteit toch nog een kans op andere plekken. Natuurlijk is het maar de vraag of deze producten daar niet alsnog op de vuilnisbelt terecht komen, waarmee het probleem slechts verplaatst zou worden.

De rol van de consument 

Al met al is het gewoon belangrijk dat wij als consument ons steentje bijdragen. We weten nu wat er aan de hand is en onze kop in het zand steken gaat zeker niet helpen. Wat dan wel? Koop niet tien jurkjes om er vervolgens weer negen terug te sturen, maar koop er één en kijk of dat past. Dat scheelt al een hele hoop. En wat dacht je van gewoon even naar de winkel toe gaan. Niet alleen scheelt dat bezorgen en (misschien) retourzendingen, maar het is vaak ook nog een leuk dagje uit. Als je dan toch graag iets bestelt, kijk dan eens of je het via kleinere webshops kan bestellen. Zij gaan vaak ten onder aan de grote bedrijven die de koers van het online bestellen bepalen. Voor grote bedrijven is gratis bezorgen niet zo’n probleem, maar voor kleinere webshops kan dit een deel van het inkomen wegnemen. Al met al is het dus belangrijk dat wij als consument realiseren dat we een grote verantwoordelijkheid hebben en dat we bewust omgaan met onze internetaankopen. 

Wil je hier meer over weten? Kijk dan hier de mini-documentaire van VPRO Tegenlicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top