skip to Main Content
Kookboek Recensie: De Flexitariër, Jo Pratt.

Kookboek recensie: De Flexitariër, Jo Pratt.

Mijn huisgenoot gaf mij, volledig zonder eigenbelang natuurlijk, Pratt’s kookboek De flexitariër. En man man, wat is dit boek een feest! In de maanden die volgden heb ik het aan zoveel vrienden en collega’s getipt, dat ik bang ben dat ze denken dat ik er aandelen in heb. Niet dus haha! Wat mij wél heel tof lijkt, is als nog meer mensen wat vaker bewust koken.

Door: Richa van Zoelen

Bewust koken

We moeten namelijk flink minder vlees eten (1). Dat betoog kennen we onderhand wel, ik wil daarom vooral een pleidooi voor minder moeten en meer willen houden. Ik wil meer, lekkere, bewuste maaltijden serveren. (Oké, en vooral eten :-)). Voor mij is dat niet per se iets moeten laten, maar bewust zijn van wat je eet en vooral meer groente willen eten. En om eerlijk te zijn, dat is best een zoektocht geweest voor een vrij fervente carnivoor zoals ik. Om dat bewuster koken voor jou makkelijker te maken, test ik hier een aantal kookboeken en -blogs.

Flexitariër

Pratt noemt iemand die bewust eet een flexitariër, of in haar woorden:

“Iemand die minder vlees en vis wil eten, en ervoor kiest om het bijvoorbeeld alleen bij bepaalde gelegenheden te eten, of alleen als het van biologische kwaliteit is. (…)  Soms  gebeurt dit met het doel om meer duurzame ingrediënten te gebruiken, meer aandacht te hebben voor het milieu (…).”

Al die -tariërs, hoe zit dat ook alweer? Daar heeft Nynke al eens een artikel over geschreven. Ik beperk me hier even tot onderzoeken of je met dit boek een mooie, bewuste maaltijd op tafel kan zetten.

Voor iedere kok…

Wat mij het meeste aantrekt aan het boek is de diversiteit aan gerechten. Zo staan er voor de vergevorderde hobby-kok interessante recepten tussen, zoals de  gerookte-paddenstoelenramen, waarbij je zelf paddenstoelen rookt. Daarnaast biedt het hoofdstuk ‘kleine gerechten’ weer voldoende inspiratie voor makkelijke maaltijden. Ideaal om eens een keer iets anders dan die standaard vega-burger te serveren.

…voor iedere supermarkt…

Max liet tijdens zijn één maand als vegetariër al zien dat zaken als ras-el-hanout niet bepaald ingrediënten zijn die je direct bij je lokale supermarkt weet te vinden.

Gelukkig vind je de ingrediënten voor recepten zoals de paella met geroosterde venkel en aubergine, rendang van pompoen en courgette en taco’s met zoete aardappel en chipotlebonen écht in iedere Hoogvliet, Lidl of andere (budget-proof) supermarkt.

En als je juist wel eens lekker met iets nieuws aan de slag wilt, bieden gerechten als de de pokébowl met kruidige tofu, buddhabowl en de aubergine-quinoaballetjes (mijn nieuwe favoriet!), je de mogelijkheid om de verste uithoeken van de toko door te zoeken.

…en voor iedere eter

Stel, je familie komt eten: Je bent net begonnen met het maken van bewuste voedingskeuzes. Je wilt daarom een chille vega-maaltijd serveren, maar je oom Leo doet gewoon echt niet mee “met dat konijnen-voer gedoe”.

Geen nood, dit boek geeft bij elk recept aan welke niet-plantaardige optie je kan inzetten! Wat mij betreft een mooie, unieke toevoeging die het stapje naar bewuster koken nog makkelijker maakt.

Het oog wil ook wat

Dit is waarschijnlijk nog meer een kwestie van smaak dan de gerechten zelf, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Het valt mij op dat veel nieuwe, hippe kookboeken vol staan met foto’s van de auteur. Ik wil gewoon foto’s van de gerechten zien! En dan niet van die foto’s die dusdanig overbewerkt en  #insta-proof gestyled zijn dat ik weet dat ik zonder marmeren-snijplank en eenhoorn-opscheplepel nooit zo een mooi resultaat neer kan zetten. Ronduit ontmoedigend, dergelijke foto’s. Naar mijn smaak heeft De Flexitariër mooi gestylede, maar niet té gestylede, foto’s en dat maakt het een feestje om zo nu en dan doorheen te bladeren.

Conclusie

Grootste pluspunten:

  • Inspiratie! Een aantal echt originele gerechten, die je niet makkelijk in de Allerhande of gewoon online zal vinden.
  • Veelzijdig. Voor ieder wat wils. Of je nou net begint met koken of toe bent aan nieuwe ingrediënten of technieken.
  • Mooie manier om bewuster te koken voor jezelf en jouw omgeving.

Minpunten:

  • Niet de meest logische indeling. De ‘kleine gerechten’ zouden ook prima hoofdgerechten zijn. En wat doen die champignons in het hoofdstuk ‘ontbijt’?

Kanttekening:

  • Bewust koken kan vertaald worden naar plantaardig eten. Dit is een goed boek om daar mee te beginnen. Maar naar mijn mening is bewust koken ook koken met lokale seizoensproducten. Hier besteedt Pratt nagenoeg geen aandacht aan. Probeer er daarom zelf wel rekening mee te houden dat je niet iets met pompoen maakt deze zomervakantie, maar juist lekker van iets uit het seizoen geniet!

Dit boek is absoluut de investering € 19,95 waard. Pro tip: schaf het boek met je hele huis aan. dan zijn de kosten helemaal goed te doen! En vergeet niet: wie kookt, hoeft niet af te wassen 😉

Meer lezen

Vergeet de toetjes niet! Zoals deze Vegan Oreo Brownies van onze Justine!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top